Followers

Monday, September 20, 2010

~Cinta - Kekayaan - Kegembiraan - Kecantikan - Kesedihan ..WAKTU!!! ~

Mari kita hayati kisah cinta ini ...


Di suatu pulau kecil ada seorang gadis bernama CINTA dan teman-temannya . Mereka ialah  kecantikan, kesedihan, kegembiraan, kekayaan, mereka hidup berdampingan dengan baik namun suatu hari datang
badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba naik dan ia akan menggelamkan pulau itu .


Semua penghuni pulau cepat - cepat  berusaha menyelamatkan diri , CINTA sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan tidak mempunyai perahu . Dia berdiri di tepi pantai mencuba mencari pertolongan sementara itu air semakin naik membasahi kakinya . Tidak lama kemudian  CINTA melihat Kekayaan sedang mengayuh perahu 'kekayaan ! kekayaan ! tolong aku!,' teriak CINTA' .  Aduh ! maaf, CINTA "kata kekayaan" aku tak dapat membawamu nanti perahuku ini tenggelam lagi pun ia tidak ada tempat lagi bagimu .


CINTA sedih sekali namun kemudian dilihatnya Kegembiraan lewat dengan perahunya " kegembiraan! tolong aku ! " teriak CINTA namun kegembiraan terlalu gembira kerana ia menemukan perahu sehingga ia tak dapat mendengar teriakan CINTA, air semakin tinggi dan CINTA semakin panik.


Tak Lama kemudia terlihat  kecantikan " Kecantikan! bawalah aku bersamamu!, " teriak CINTA lagi " . Wah !! CINTA kamu basah dan kotor, aku tak boleh membawamu nanti ia mengotori perahuku yang indah ini " sahut kecantikan .


CINTA sedih sekali mendengarnya ia mula  menangis terisak-isak . Saat itulah lewat kesedihan " Oh Kesedihan, bawalah aku bersamamu !, " kata cinta " Maaf CINTA aku sedang sedih dan aku ingin sendirian saja, " kata kesedihan sambil terus mengayuh perahunya . CINTA sudah  putus asa.


Ia merasakan air semakin naik dan akan menenggelamkannya . Pada saat kritis itulah tiba - tiba terdengar suara "CINTA ! Mari cepat naik ke perahuku!" CINTA menoleh ke arah suara itu dan cepat - cepat  naik ke perahu itu .


Tepat sebelum air menenggelamkannya di pulau terdekat , CINTA turun dan perahu itu langsung pergi lagi . Pada saat itu barulah CINTA sedar ia sama sekali tidak mengetahui siapa yang menolongnya, CINTA segera bertanya kepada penduduk pulau itu " 


Yang tadi adalah WAKTU ," kata penduduk itu "Tapi, mengapa ia menyelamatkan aku ? Aku tidak mengenalinya . Bahkan teman - temanku yang mengenaliku pun enggan menolong" Tanya CINTA heran " Sebab HANYA WAKTULAH YANG TAHU BERAPA NILAI SESUNGGUHNYA DARI CINTA ITU"


Fikir - fikir kan .





Perlukah kita mencari CINTA ?



Kekayaan membawa kemusnahan ?





Kegembiraan adalah sesuatu kebahagiaan ?



Kecantikan adalah hak milik setiap insan ?




Kesedihan yang perlu dilupakan !





Hargailah waktu !














No comments: